Oct 072011
 

Tytułowa książka została wydana przez USNI i warto ją przeczytać, choćby z tego powodu, że Bałtyk, podobnie jak Morze Śródziemne, jest morzem zamkniętym. Istnieje więc szansa na pewne wnioski użyteczne dzisiaj. Jest kilka rzeczy, które zwróciły moją uwagę, aby nie rzec – uderzyły:

1. Niska skuteczność okrętów podwodnych Regia Marina. Na początku wojny Włochy posiadały praktycznie dwukrotnie więcej okrętów podwodnych niż Niemcy. Wyniki były słabe i sytuację na Morzu Śródziemnym zmieniły dopiero U-booty. Autorzy przypisują to zastosowaniu niewłaściwej technologii, słabemu wyszkoleniu i braku właściwej doktryny użycia. Okręty były zbyt duże i o zbyt wolnym zanurzaniu. Istniały też przyczyny wynikające z obszaru działania. Oto opinia brytyjska na temat wysokich strat brytyjskich okrętów podwodnych:

Powód, dla którego nasze straty okrętów podwodnych były tak wysokie to fakt, że żegluga nigdy nie odbywała się z dala od brzegów, gdzie łatwo było o wsparcie nawodne i z powietrza. Zawsze też czyhały zagrożenia pod powierzchnią morza jak okręty podwodne przeciwnika, dla których nabraliśmy respektu oraz miny stanowiące wszechobecne zagrożenie.

2. Niska skuteczność Regia Aeronautica praktycznie z tych samych powodów co poprzednio wymienione. Technologiczne zacofanie, mnogość typów samolotów, brak bombowców nurkujących i samolotów torpedowych było podkreślone przez błędną doktrynę bombardowania z lotu poziomego. Porównanie zatopionych okrętów przez X-Fligerkorps i Regia Aeronautica w akcjach przeciwko Royal Navy mówi samo za siebie:

Regia Aeronautica

7 niszczycieli
2 okręty podwodne
2 mniejsze jednostki

X-Fligerkorps

5 krążowników
26 niszczycieli
4 okręty podwodne
5 mniejszych jednostek

3. Użycie “drobnoustrojów” takich jak MAS do eskortowania konwojów.
4. Sukcesy działania flotylli X-MAS, czyli jakbyśmy dzisiaj powiedzieli – działań asymetrycznych. Rezultat ich akcji to poważne uszkodzenie lub zatopienie:

2 pancerników
1 krążownika
2 niszczycieli
20 statków handlowych

A teraz porównajmy to z wynikiem Regia Aeronautica. W sumie jest to ostrzeżenie przed uproszczonym poleganiu tylko na technologii. Nawet poważna przewaga w sprzęcie bez wyszkolenia i właściwej doktryny nie zapewnia zwycięstwa. W odniesieniu do samej technologii, to okazuje się, że trzeba jeszcze umieć dostrzec, która technologia jest właściwą i okaże się decydującą w przyszłości.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)