Sep 222012
 

Batalia o wysepki Senkaku pomiędzy Chinami i Japonią zaangażowała ostatnio co najmniej 11 jednostek po stronie chińskiej. Może to i dobrze, ze są to okręty straży przybrzeżnej a nie fregaty. Interesującym aspektem incydentu jest to, w jaki sposób Chiny używają okrętów patrolowych do wywierania presji i demonstrowania swojej woli politycznej. Przypatrzmy się więc, jak projektanci OPV dostosowują swoją ofertę do trendów na rynku, kształtowanych również przez wydarzenia jak na Morzu Wschodniochińskim . Poniżej kilka niekoniecznie najświeższych nowinek, ale wartych uwagi w świetle powyższych wydarzeń.

Fassmer swoją wizję OPV 2020 zaczął zamieniać w rzeczywistość i na konferencji w Rio de Janeiro w maju tego roku zaprezentował Naval OPV. Nazwa wskazuje na jednostkę z pogranicza okrętu wojennego jak korweta i klasycznego OPV oraz próbującego zacierać te granice. Broszura stwierdza, że w projektowaniu kadłuba użyto standardów wojenno-morskich, zwrócono uwagę na odporność na wstrząsy i walkę z ogniem. Uzbrojenie i sensory raczej typowe dla korwety.

Korweta i OPV to jednostki bardzo różne, nawet przy podobnym zestawie elektroniki i uzbrojenia. To stawia użytkowników wobec trudnych wyborów. Wyobraźmy sobie, że nasz budżet wynosi około $400 mln. Możemy za to kupić jedną korwetę albo 3 a może nawet 4 OPV. Pierwszy wariant pozwala użyć okrętu w szerszym zakresie zagrożeń, ale pojedyncza jednostka to za mało. Trzy okręty patrolowe pozwalają wykonywać więcej zadań, ale w warunkach niskiego zagrożenia, co nie zaspokaja potrzeb obronnych. Stąd pewnie pomysł – a może dwie jednostki po $200 mln będące czymś pomiędzy?

W innym kierunku idzie nowa propozycja CMN,  Vigilante 1400 CL79. Projekt nie ma ambicji przemienienia OPV w okręt wojenny lecz ma celu uczynienia z niego okrętu wszechstronnego. Obok typowych zadań patrolowania wymienia się zwalczanie min, okrętów podwodnych czy zanieczyszczeń środowiska. Może zabrać na pokład dodatkowo 25 osób, na przykład sił specjalnych. Trzy stanowiska dla łodzi 9.5m można wykorzystać dla pojazdów bezzałogowych. Posiada pokład dla śmigłowca 10 tonowego i hangar dla 5-cio tonowego oraz miejsce dla dwóch kontenerów. Efektem współpracy CMN z Atlas Elektronik jest możliwość instalacji sonaru holowanego ACTAS dla działań przeciw okrętom podwodnym lub SeaOtter II wraz z SeaFox do walki z minami.

 

Najbardziej niezwykłą konstrukcją jest X-Bow firmy Ulstein, wynik poszukiwań jak polepszyć własności morskie jednostek w ramach klasycznego kadłuba. Pomysł narodził się w Norwegii parę lat temu, ale ponownie znalazł się w centrum uwagi za sprawa oferty firmy Vigor na projekt OPC amerykańskiej Straży Przybrzeżnej.

Wśród zalet wymienia się:

  • większą stabilność i eliminację slamming
  • lepszą ochronę pokładu roboczego
  • wyższą prędkość tranzytową i oszczędności w zużyciu paliwa
  • niższy poziom wibracji

Do tej pory idea zastosowania X-Bow w okrętach wojennych nie znalazła zwolenników, chociaż w blogosferze dyskutowano możliwość adaptacji do projektu MHPC Royal Navy.

Wczorajsza wizyta Sekretarza Marynarki Raymonda Mabusa w Biurze Bezpieczeństwa Narodowego stawia pytanie co do ewentualnych oczekiwań US Navy wobec pomniejszych partnerów:

 Sekretarz Raymond Mabus zwrócił uwagę, że ponad 90 proc. światowego handlu odbywa się drogą morską. Jak podkreśliła strona amerykańska wiąże się to z potrzebą utrzymania potencjału US Navy, aby zapewnić bezpieczeństwo międzynarodowych szlaków morskich.

W tym świetle polecam lekturę kilku refleksji na temat, spod pióra praktyka zza oceanu. Biorąc pod uwagę raczej ponure wiadomości co do wzrostu gospodarczego, być może znów staniemy wobec wyżej wspomnianej lub podobnej alternatywy “albo, albo”.

  One Response to “Ciekawostki ze świata OPV”

  1. Witam.
    Niestety zapomniałeś zamieścić kontaktu (e-maila) do ciebie, więc muszę się w taki sposób z Tobą skontaktować – podaj go, albo napisz na mój, bo skoro znasz się na temacie, to chciałbym ci przedstawić moją wizję MW.

 Leave a Reply

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

(required)

(required)